Expressen publicerade bild på fel person

9 november, 2023

MEN-fällning Mediernas Etiknämnd klandrar Expressen efter att tidningen publicerat fel bild vid en nätartikel om att ett spelbolag använde hemligt manus vid försäljning.

I en artikel på Expressen.se i maj avslöjade tidningen att socialdemokratiskt ägda Kombispel hade avslutat ett samarbete med ett säljbolag eftersom det hade använt ett oacceptabelt manus i försäljningen av Kombispellotterna.

Kombispels vd intervjuades, men i stället för en bild på honom publicerades en bild på en helt annan person, som arbetar som affärsrådgivare och konsult.

Personen på bilden anmälde Expressen till Allmänhetens Medieombudsman, MO, och påtalade att det var extremt negativt för honom och fick förödande effekter för hans affärer att förknippas med den negativa artikeln.

Expressen beklagade misstaget, men påpekade att den felaktiga bilden plockats bort redan 40 minuter efter publiceringen, samt att tidningen infört en rättelse.

MO anser att Expressen ändå inte kan undå den mildaste formen av pressetiskt klander, att ha åsidosatt god publi­cistisk sed. Mediernas Etiknämnd delar MOs uppfattning.

MEN-fällning

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies