Vetenskapsradion fälls för osaklighet i två inslag

10 oktober, 2023

GRN-fällning Vetenskapsradion i Sveriges Radio P1 fälls för två olika nyhetsinslag av Granskningsnämnden.

I ett inslag 27 mars 2023 som handlade om kungahuset intervjuades flera personer om monarkins roll i samhället. I en sekvens intervjuades en lektor i historia som sade att monarkin hade ett extremt högt reklamvärde och symbolvärde för Sverige, och att det 2019 vid ett statsbesök av kungen och drottningen i Indien hade närvarat 200 företagare, och att de när de åkte hem hade sålt för 20 miljarder.

En av deltagarna i näringslivsdelegationen som deltog på resan anmälde inslaget och anförde att inga affärer värda 20 miljarder avslutades under denna resa, och att det inte är så exportaffärer går till, det skulle angränsa till korruption. Antalet närvarande företag på resan var inte 200 utan betydligt färre.

Vetenskapsradion kontrollerade de utsända uppgifterna efter anmälan till Granskningsnämnden och konstaterade att de var felaktiga, och sände ut två rättelser – en den 13 april och en den 17 april.

Granskningsnämnden tycker att uppgifterna om att statsbesöket lett till exportaffärer på 20 miljarder kronor var av betydelse för framställningen av monarkins ekonomiska värde, och borde ha kontrollerats före sändningstillfället. Rättelserna gjordes allt för sent för att anses korrigera saklighetsfelet, och inslaget fälls därför för att ha stridit mot kravet på saklighet.

Ett annat inslag under vinjetten Nyheter från Vetenskapsradion som sändes 29 maj 2023 innehöll en nyhet som handlade om vaccin mot borrelia. Där sade programledaren att det pågår en studie för att ta fram ett allra första godkänt vaccin mot borrelia. Studien hade pågått i ett års tid och innefattat 15 000 testpersoner från olika länder.

Inslaget anmäldes av en person som anförde att det har funnits ett godkänt vaccin mot borrelia tidigare, vilket salufördes mellan 1998 och 2002, samt att det också finns ett godkänt vaccin för hundar. Att det var det första vaccinet mot borrelia var därför osakligt, menade anmälaren, som mejlade Vetenskapsradions redaktion cirka två timmar efter sändning, men inte fick svar.

Mejlet hade inte uppmärksammats av Sveriges Radio då det skickats till Vetenskapsradions allmänna e-postadress. Redaktionen blev uppmärksammad på den felaktiga uppgiften när man tagit del av anmälan till granskningsnämnden den 25 juli, och sände dagen efter en rättelse.

Rättelsen gjordes enligt granskningsnämnden alltför sent för att anses korrigera saklighetsfelet och inslaget stred därför mot kravet på saklighet.

GRN-fällning

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies